Deze module richt zich op het leidinggeven aan het leren van een school als geheel. Dit overstijgt het individueel leren van alle individuen binnen de schoolcontext. Het veronderstelt dat vanuit een onderwijskundige visie een vertaalslag wordt gemaakt naar het concreet handelen in de klas en het handelen in de ondersteunende processen. Want hoe motiveer je je team, opdat zij uitdagingen willen en kunnen aangaan, zich gewaardeerd voelen en niet overbelast raken in een setting waar een hoge werkdruk vaak aan de orde is? En op welke manier kan consultatie van invloed zijn op de professionalisering van een personeelslid? En welke activiteiten van leidinggevenden leiden tot effectieve implementaties in het onderwijs? Dat zijn allemaal elementen waar de module ‘Onderwijskundig leiderschap’ aandacht aan zal besteden.
Tijdens de module worden plenaire sessies afgewisseld met het werken in kleine groepen waarin wordt geoefend in de toepassing van de kennis door middel van interactieve opdrachten, rollenspelen met acteurs en het bekijken en bespreken van realistische casuïstiek op het gebied van leiderschap, motivatie, consulatie, implementatie en evaluatie.