Masterclass

Actuele onderwerpen, inspirerende bijeenkomsten

Achterstand en verstoord kijken

Het gebeurt nog regelmatig dat je als leraar en/of ouder vermoedt dat je leerling/ kind niet laat zien wat het echt kan op school. In het gewone contact komt de leerling sterker over dan je terugziet in het gemaakte werk of de toetsen. Zou er dan bijvoorbeeld sprake zijn van een verstoorde informatieverwerking, van dyslexie, een gedragsstoornis of kan er mogelijk (ook) sprake zijn van een verstoord kijkgedrag?

39.achterstand door verstoord kijkgedrag

Aanmelden:

Inhoud:

Het is vaak een hele ontdekkingstocht voor leraren in samenwerking met de ouders om te achterhalen waarom een kind niet leert (of zich gedraagt) zoals je verwacht bij dit kind. Wanneer in die ontdekkingstocht bepaalde zaken worden vastgesteld of ontkracht is het nog steeds interessant om te achterhalen of de breincoördinatie en daarmee de oogbalans voldoende is ontwikkeld. Zelfs als je weet dat het kind goed ziet kan er toch sprake zijn van verstoord kijkgedrag. En goed kijken is nodig voor bijna alle onderdelen binnen het onderwijs. Lezen, rekenen, sport, praktijkvakken; alles is kijkwerk. Dus als je ogen niet goed kunnen samenwerken, kun je niet goed leren. Het leren kost dan enorm veel energie met vaak verstoord gedrag tot gevolg.

In deze masterclass vertelt Rob Gevers alles over de behandeling die hij verzorgd aan kinderen (uit het hele land) met verstoord kijkgedrag. Vanuit decennia aan ervaring vertelt hij welke handelingen en onderwijsaanpassingen leiden tot beter kijkgedrag en daarmee beter leren en beter gedrag.

Doelen:

  • Kennis over verstoord kijkgedrag;
  • Welke onderwijsaanpassingen kunnen leiden tot een gezond kijkgedrag.

 

Overzicht:

Doelgroep: Alle onderwijsprofessionals
Schoolsoort: po/sbo/so/vso/pro
(Gast)docenten: Rob Gevers – Oogbalans
Locatie: Van der Valk Drachten
Periode: Schooljaar 2020-2021
Data:
13/04
Tijdstip: 16:00 - 18:00 uur
Totale studielast: 4 uur (waarvan 2 zelfstudie-uren)
Opgave: www.mijn-nog.nl
Kosten: € 85,00 p.p.