Je wilt als leerkracht oprecht ‘het maximale uit de leerlingen halen’ en optimale kansen bieden voor ontwikkeling’. Maar wat houdt ‘maximaal’ en ‘optimaal’ precies in voor leerlingen in het s(b)o? Hoe houd je betrouwbaar bij of een leerling die ambitie lijkt te gaan halen? En hoe kun je die gegevens na een analyse vertalen naar concrete plannen, doelen en lessen? Deze vragen staan centraal in de module ‘Meten is beter weten’. Stap voor stap nemen we je mee in het proces van opbrengstgericht werken in het s(b)o, waarbij je eigen praktijk en leerlingen het uitgangspunt zijn. Je leert hoe een ‘schoolstandaard’ in elkaar zit en hoe op basis daarvan realistische jaardoelen kunnen worden opgesteld voor jouw leerlingen. Vervolgens leer je samen opbrengsten interpreteren en conclusies trekken, die uitmonden in mogelijke aanbevelingen en/ of beslissingen voor je aanbod of aanpak. De colleges van deze module richten zich vooral op de toepassing in de praktijk, voor jouw specifieke doelgroep. Ook wordt een verbinding gemaakt met de verwerking in een leerlingvolgsysteem. De algemene uitgangspunten van OGW worden je aangeboden in de vorm van e-learning. Daardoor kunnen de colleges zicht richten op de praktijk.