Modules

Verdieping in speciaal onderwijs

Autisme

Vrijwel iedere leraar heeft wel een leerlingen in de klas die autisme heeft of kenmerken hiervan vertoont. Als ervaren leerkracht/ docent ben je bekend met termen als rust, structuur, duidelijkheid en voorspelbaarheid en weet je als geen ander hoe je dit kunt inzetten in je huidige onderwijspraktijk. Toch blijven leerlingen met autisme dan nog steeds een hele uitdaging, ongeacht of de leerling daarnaast wel of geen andere problematiek laat zien.

Autisme

Aanmelden:

Inhoud:

In deze vakmanschapsmodule wordt autisme vanuit verschillende invalshoeken belicht. De theoretische achtergronden op het gebied van autisme worden grondig aan de orde gesteld en soms ook ontkracht. Is de Theory of mind bijvoorbeeld wel zo’n goede verklaring voor autisme?

Bianca Toeps, bekend van toeps-blog, vertelt hoe het is om autisme te hebben en wat belangrijk is in het onderwijs voor autistische leerlingen. Een training in het ABCircuit laat je daarnaast autistische ervaringen in de klas opdoen. Jaco de Rapper gaat in op wat ‘herstructureren’ betekent voor de autistische leerling en diens omgeving.
En tussen de bijeenkomsten door ga je aan de slag met een casus van een leerling van je eigen school, waaraan je al je kennis, ervaring en inzichten kunt koppelen.

Doelen:

  • Kennis van bruikbare en bewezen theorieën (en ontkrachten van onbewezen aannames);
  • Inzicht en ervaring in hoe het is om autisme te hebben;
  • Professioneel afstemmen op de behoeften van leerlingen met autisme.

Overzicht:

Doelgroep: lkr. vakman/ib/so
Schoolsoort: po/so/sbo/vso/pro
(Gast)docenten: Christy Tenback, Bianca Toeps, Jaco de Rapper, Pietrix Westra en Anke de Boer
Locatie: Van der Valk Drachten
Periode: Schooljaar 2020-2021
Data:
28/10, 25/11, 09/12, 21/01, 17/02
Tijdstip: 16:00 - 19:30 uur
Totale studielast: 35 uur (waarvan 17,5 zelfstudie-uren)
 Opgave: www.mijn-nog.nl
Kosten p.p.: € 1050,00 p.p.