Niveau starter

Onze scholing voor leerkrachten

Hoe overleef ik het eerste jaar?
Op weg van starter naar basisbekwaam

Ben jij een startende leerkracht in het (V)SO? En vind je het af en toe lastig om alle ballen in de lucht te houden? In het eerste jaar als startende leerkracht komt er nogal wat op je af. Zo heb je te maken met heel uiteenlopende leerlingkenmerken, is het belangrijk dat je je onderwijstijd efficiënt gebruikt, maar wordt er ook van je verwacht dat je het onderwijsaanbod goed afstemt. Daarnaast heb je te maken met allerlei behoeftes en verwachtingen, zoals die van je leerlingen, je collega´s, je leidinggevende, maar ook van ouders. Kortom: er komt heel wat op je af.

modules 17-18_13

Inhoud:

Deze module biedt jou als startende leerkracht een optimale ondersteuning. Gezamenlijk werken we in zes interactieve bijeenkomsten aan je vaardigheden. Daarbij volgen we de praktijk van de cyclus handelingsgericht werken/ leerlingenzorg. Daarnaast word je voorbereid op het uitvoeren van de belangrijkste taken als leerkracht, waarbij je opbouwende feedback op je handelen krijgt. Tijdens de bijeenkomsten word je geïnformeerd en geïnspireerd op cruciale onderwerpen, je wisselt ervaringen uit met mede-starters en je leert van elkaars problemen en oplossingen. Na het volgen van deze module heb je een duidelijk beeld van wat je al goed kunt en wat je ontwikkelingspunten zijn.

 

Deze module is bedoeld voor leerkrachten die net zijn begonnen met het lesgeven in het specialistisch onderwijs. je kunt wel wat hulp gebruiken, je hebt behoefte aan het delen van ervaringen en wilt graag ondersteuning bij thema´s als communicatie, leerlingkenmerken, aansluiten bij onderwijsbehoeftes en handelingsgericht werken.

Doelen:

  • Door beeldcoaching ontwikkeling van het pedagogisch en didactisch handelen
  • Ondersteuning in communicatieve vaardigheden
  • Koppeling met handelingsgericht werken (groepsplannen)

Overzicht:

Doelgroep: Leerkrachten
Kerndocenten: Mirjam Mandemaker
Locatie: Drachten
Periode:

Schooljaar 2017-2018

Data:

Donderdag 16-11 / 14-12 / 25-01 / 08-03 / 12-04 / 17-05

Tijdstip:

16.00-20.00 uur

Totale studielast:

48 uur (waarvan 24 zelfstudie uren)

Opgave:

via schooldirecteur

Deelname:

maximaal 20 pers.