Extra handen
in de klas

Waardevol voor passend onderwijs

Optimaal aansluiten bij de
behoeftes van je leerlingen

Echt passend onderwijs

Breinleren - Assistenten

Bij leerlingen in het s(b)o, vso of pro lijkt de leerstof soms niet te beklijven. Hoe kan het dat de leerling vandaag de leerstof beheerst en morgen er niets van begrijpt? Dat heeft alles te maken met de werking van de hersenen. Alle informatie wordt opgeslagen in de hersenen; ze vormen een soort harde schijf.

Breinleren assistenten

Inhoud:

In deze module krijg je praktische handvatten om de hersenen van je leerlingen te stimuleren. Aan de hand van verschillende oefeningen leer je hoe de hersenen werken. Je leert hoe je de hersenen kunt stimuleren zodat de leerstof daadwerkelijk wordt opgeslagen. Door dit ook uit te proberen in de praktijk, weet je steeds beter hoe je leerlingen moet begeleiden zodat ze zich de leerstof eigen maken.

Tijdens de verschillende bijeenkomsten zullen inspirerende docenten met jullie praktisch aan de slag gaan. Kees Vreugdenhil geeft je bijvoorbeeld handvatten hoe je een brein-vriendelijke instructie kunt geven. Karin Stokvis (bekend van het Eigen Initiatief Model) laat je ervaren hoe je het probleemoplossend vermogen van leerlingen kunt stimuleren. Als nieuwsgierige assistent ga je ontdekken wat kennis van het brein kan opleveren voor je groep en voor jezelf. Je gaat ongetwijfeld genieten van boeiende werkvormen en inspirerende sprekers!

Doelen:

• Kennis van de werking van de hersenen
• Inzicht in hoe je de werking van de hersenen kunt gebruiken in je praktijk
• Begeleiden en afstemmen volgens de werking van de hersenen

Overzicht:

Doelgroep: Assistenten in het s(b)o, vso, pro, (po)
Docent(en): Anne-Wies Langebeeke en Kees Vreugdenhil
Locatie: Drachten
Periode: Schooljaar 2019-2020
Data: Woensdag 15-01 / 29-01 / 12-02 / 04-03 / 18-03
Tijdstip: 15.00 – 17.30 uur
Totale studielast: 25 uur (waarvan 12,5 zelfstudie uren)
 Opgave:  www.mijn-nog.nl
 Deelname:  maximaal 20 personen