Van schoolverzuim naar schoolaanwezigheid 2024-2025
Wat betekent het als je de focus verschuift van schoolverzuim naar schoolaanwezigheid? Meld je aan voor het themacollege en verleg je focus. Werken aan aanwezigheid start met een preventieve aanpak gericht op alle leerlingen. Maar wat is aanwezigheid? Hoe ziet werken aan aanwezigheid er in de praktijk uit? En wat is daarvoor nodig?
Inhoud:
In ieder themacollege wordt, door onderzoekers, begeleiders, ervaringsdeskundigen en specialisten, het thema verzuim behandeld vanuit een andere invalshoek. Daarna gaan we samen aan de slag om de vertaalslag te maken naar de eigen praktijk. Uitgangspunt is het Multi-Dimensional Multi-Tiered System of Support (MD-MTSS), een model dat een kader biedt, om grip te krijgen op het aanwezigheidsdenken en -handelen. Het biedt ruimte om door te bouwen op dat wat er al in een school of regio gebeurt.
Themacollege 1
Schoolverzuim wordt sterk beïnvloed door de schoolomgeving, de groepsdynamiek binnen klassen en de gezinscultuur van een leerling. Onderwijssocioloog René Halberstadt, projectleider Samenwerking en Ontwikkeling bij Ingrado, neemt ons mee in de bevindingen uit zijn onderzoek ‘Opening the black box of schoolabsenteeism’, waarop hij dit jaar promoveerde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij richtte zich in zijn onderzoek niet alleen op ernstig verzuim, maar ook op het alledaagse verzuim.
Dat ouders, school en klasgenoten van invloed zijn op hoe de jongere omgaat met schoolaanwezigheid, is bekend. Maar hoe speelt de interactie tussen hen een rol? Jongeren die een sterke wens hebben om niet naar school te gaan, kunnen spijbelen, wat ongeoorloofd verzuim is. Maar zij zullen ook proberen hun ouders te betrekken in de hoop dat die hen ziek melden, wat geoorloofd verzuim is. Naast dat interactie in de omgeving van de jongere bijdraagt aan het verzuim, zag hij ook dat sociaaleconomische en culturele achtergronden van grote invloed zijn.
Themacollege 2
In het tweede themacollege neemt onderzoeker Marije Brouwer neemt je mee in de switch die zij maakte van schoolverzuim naar schoolaanwezigheid. Marije Brouwer-Borghuis is als orthopedagoog en beleidsmedewerker werkzaam voor het samenwerkingsverband 23-01 Passend Onderwijs VO regio Almelo. Na meer dan tien jaar gewerkt te hebben bij een curatieve interventie (de Link Almelo) voor jongeren die op basis van angst- of stemmingsklachten niet meer naar school gaan, richt ze zich sinds 2019 binnen het project Schoolaanwezigheid Twente meer op het vergroten van de schoolaanwezigheid voor alle leerlingen en het voorkomen van ernstig schoolverzuim. Ze is co-voorzitter van het landelijke Kennisnetwerk Schoolaanwezigheid en PhD student aan de Universiteit Leiden, waarbij ze onderzoek doet naar interventies in Nederland voor jongeren die op basis van emotionele stress niet of zeer beperkt naar school gaan.
Doelen:
- Inzicht in succesfactoren schoolaanwezigheid;
- Kennis van het model Response to Intervention (RtI)6 /Multi-Dimensional Multi-Tiered System of Supports;
- Kennismaken met ‘good practice’;
- Ontmoeten van andere professionals die werken aan schoolaanwezigheid.
Overzicht:
Doelgroep: | lkr/ib/ortho/MT |
Schoolsoort: | alle (incl. regulier) |
(Gast)docenten: | René Halberstadt, Marije Brouwer |
Locatie: | Van der Valk Hotel Drachten |
Periode: | Schooljaar 2024-2025 |
Data: |
14/10 |
Tijdstip: | 13:00 - 17:00 uur |
Totale studielast: | 12 uur (waarvan 4 zelfstudie-uren) |
Opgave: | www.mijn-nog.nl |
Kosten: | € 225,00 p.p. |