- Kennis over de vraag van het kind achter gedrag;
- Kennis om escalatie te voorkomen;
- Vaardig in het inzetten van de-escalatie.
Externaliserend gedrag bij het jonge kind
Binnen alle onderwijssoorten komt het voor: kinderen met een jonge (ontwikkel)leeftijd waarbij sprake is van externaliserend gedrag. Dit lijkt soms uit het niets te ontstaan en er is lastig grip op te krijgen. Hoe kunnen we gedrag observeren en hoe blijven we escalatie voor? Wat raakt ons? Wat doen we als het gedrag zich manifesteert? En wat heeft het jonge kind hierin van ons nodig?

Doelen:
Inhoud:
In dit informatieve en interactieve themacollege krijg je inzicht in de beweegredenen achter gedrag en leer je hoe je kinderen kunt begeleiden op een manier die niet alleen hen helpt, maar ook jezelf als leerkracht sterker maakt. Je leert je eigen reacties beter te begrijpen en te sturen, zodat je met meer vertrouwen en kennis voor de klas kunt staan.
Overzicht:
Doelgroep: | lkr, ass, lo, ped.mw. |
Schoolsoort: | so/sbo/po |
Niveau: | basis |
Studielast: | 6 uur (waarvan 3 zelfstudie-uren) |
Kerndocent: | Carla van Deelen |
Inschrijven: | Externaliserend gedrag bij het jonge kind |
Meer informatie: | ![]() |