Niveau basisbekwaam

Onze scholing voor leerkrachten

Leerlingen met autisme begrijpen

Anders kijken naar autisme betekent op zoek gaan naar de werkelijke oorzaken van gedrag, zodat jij daar (preventief) en écht ondersteunend op aan kunt sluiten. Na ‘anders kijken’ volgt daardoor ‘anders doen’. Een mooie uitdaging! Dit levert veel op in het passender en effectiever maken van ondersteuning van deze leerlingen, waardoor ze minder escaleren en uitvallen.

NOGMAG~3

Doelen:

  • Kennis van (actuele) theorie over autisme;
  • Vaardig worden in het zoeken van verklaringen van het gedrag bij kinderen met autisme;
  • Ervaring opdoen met het invullen van een autismepaspoort.

Inhoud:

In deze module worden alle thema’s uit het boek ‘Autisme anders bekijken’ behandeld. Er wordt een grondige basis gelegd om in de omgang met en benadering van kinderen met een stoornis binnen het autisme spectrum stoornis (ASS) verder te kijken dan uiterlijk gedrag. Door het invullen en gebruik van een autismepaspoort leer je om je handelen nog beter af te stemmen op de ondersteuningsbehoeften van kinderen met ASS, waarmee je zowel het leren als het leven van kinderen met ASS een stuk aangenamer maakt en uitval voorkomen kan worden.

Overzicht:

Doelgroep: lkr, ass, lo, ib, ped.mw.
Schoolsoort: so, sbo, vso, po, vso, pro
Niveau: Basis
Studielast: 35 uur (waarvan 17,5 zelfstudie-uren)
Kerndocent: Suzanne Rouwhorst
Inschrijven: Leerlingen met autisme begrijpen
Meer informatie: