Didactiek voor assistenten 2024-2025
Veel vakdocenten, leermeesters en assistenten in het praktijkonderwijs en vso geven zelfstandig les tijdens praktijkvakken. Om de vakkennis optimaal te kunnen overdragen is het belangrijk dat je didactische basiskennis hebt en weet hoe je jongeren in het vso en pro kunt activeren. Dit komt in opleidingen veelal niet genoeg aan bod.
Fout: Contact formulier niet gevonden.
Inhoud:
In deze praktische en interactieve module worden theorie en praktijkvoorbeelden afgewisseld met de toepassingsmogelijkheden voor assisterend/ ondersteunend werken met VSO/ PRO jongeren. Er is aandacht voor de onderbouwing van het directe instructiemodel, de rol van feedback en het activeren van het (puber)brein tijdens de instructie. Verder staat onderlinge uitwisseling van kennis en ervaringen centraal, zodat van en met cursisten uit het VSO en PRO kunt leren. Aan het eind van de module heb je voldoende deskundigheid om aansprekende, doelmatige en interactieve instructie te geven of daarin te assisteren/ ondersteunen. Zo betrek je leerlingen actief bij de les. Want deskundige vakdocenten, leermeesters en assistenten maken het verschil!
Doelen:
- Praktische uitgangspunt doelgerichte instructie;
- Coöperatieve werkvormen om leerlingen te activeren;
- Weten hoe het (puber)brein werkt en wat dat betekent voor instructie.
Overzicht:
Doelgroep: | ass, ondersteuners, leermeester |
Schoolsoort: | vo/vso/pro |
(Gast)docenten: | Karin van Laer |
Locatie: | Van der Valk Drachten |
Periode: | Schooljaar 2024-2025 |
Data: |
01/10, 22/10, 05/11, 29/11, 10/12 |
Tijdstip: | 15:00 - 18:00 uur |
Totale studielast: | 32 uur (waarvan 16 zelfstudie-uren) |
Opgave: | www.mijn-nog.nl |
Kosten: | € 1350,00 p.p. (of collectiviteitsafspraak) |