Interview Dr. Wim Meijer – Stoornisdenken in het onderwijs

Met CLB heeft Meijer een methodiek ontwikkeld die de leerkracht minder afhankelijk maakt van het advies van de begeleider. Bij CLB stelt de begeleider zich een aantal eenvoudige vragen. Wim zet ze op een rij: “Waar maakt de leerkracht zich zorgen over, waarom maakt hij zich zorgen, wat wil hij bereiken met deze leerling, waarom lukt dat niet en hoe kan ik hem als begeleider ondersteunen?” In plaats van onderzoek te doen bij de leerling, bespreekt de begeleider deze vragen met de leerkracht. Daarbij maakt hij gebruik van de aanwezige kennis, ervaringen en ideeën van de leerkracht en zet hij zijn eigen expertise in om samen met de leerkracht naar een aanpak te zoeken, die voor deze leerkracht in deze situatie werkt. De begeleider stemt af op de leerkracht en diens situatie. De leerkracht blijft eigenaar van de oplossing.

 

Lees hier het volledige interview met Dr. Wim Meijer over stoornisdenken in het onderwijs uit ons magazine. In schooljaar 2021-2022 biedt het Noordelijk Onderwijsgilde een themacollege (3 bijeenkomsten) over dit thema aan.