TAALBASIS: taalontwikkeling tijdens de overgang naar de basisschool
Doe mee met ons onderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen!
De overgang naar de basisschool is een grote stap voor jonge kinderen. Niet alleen verandert hun omgeving, ook hun taalontwikkeling krijgt een krachtige, nieuwe impuls. Aan de Rijksuniversiteit Groningen doen wij onderzoek naar deze belangrijke overgangsperiode. We richten ons specifiek op de taalontwikkeling van kinderen in interactie met hun leerkracht. Leerkrachten spelen namelijk een cruciale rol in deze fase, door middel van instructie, interactie en ondersteuning.
Waarom dit onderzoek?
De meeste studies kijken naar de ‘gemiddelde leerling’. Maar wij willen juist de verschillen tussen kinderen én tussen leerkrachten beter begrijpen. Want: niet elk kind start op dezelfde manier op school; wat is eigenlijk ‘normaal’ in die eerste taalontwikkeling?; en hoe verschilt de aanpak van leerkrachten, en wat kunnen we daarvan leren? Wij volgen kinderen net vóórdat ze naar school gaan, tot en met een jaar na hun start in groep 1. Door op meerdere momenten te meten, kunnen we de ontwikkeling tijdens deze overgang goed in kaart brengen.
Naar wie zijn wij op zoek?
Wij zijn op zoek naar kleuterleerkrachten!
Wil je meewerken aan onderzoek naar de taalontwikkeling van kleuters tijdens het eerste jaar van de basisschool? Dan zoeken we jou! De interacties met leerkrachten zijn van groot belang om kinderen een goede start te geven op de basisschool en de taalontwikkeling te ondersteunen.
Hoe ziet deelname eruit?
Het onderzoek bestaat uit:
▶ Circa 1-3 maanden voor de start op de basisschool:
- Taalonderzoek deelnemende leerlingen
- Vragenlijst voor de ouders
▶ Drie momenten tijdens het eerste jaar op de basisschool:
- Observaties in de klas met camera en microfoontjes (leerkracht en leerlingen)
- Taalonderzoek deelnemende leerlingen
Deze momenten worden in overleg met de leerkracht bepaald.
Wat betekent je deelname voor jouw school?
▶ Je draagt bij aan waardevol wetenschappelijk onderzoek. Het doel van het onderzoek is om de interacties tussen kinderen en de leerkracht in kaart te brengen, zodat leerkrachten in de toekomst bijvoorbeeld tips kunnen krijgen over hoe ze kinderen het beste kunnen helpen.
▶ Daarnaast mag je kosteloos deelnemen aan een verdiepingsmodule over Taal bij het jonge kind in samenwerking met het Noordelijk Onderwijsgilde.
Je deelname is van enorm belang voor ons onderzoek! Heb je interesse in deelname aan het onderzoek? Meld je dan via de link aan voor meer informatie: https://bit.ly/interesse-TAALBASIS.
Geïnteresseerd of benieuwd wat deelname inhoudt?
Neem gerust contact met ons op voor meer informatie of een vrijblijvend kennismakingsgesprek.
j.c.m.griffioen@rug.nl 06-31034359



