- Kennis over het bevorderen van de taalontwikkeling;
- Inzicht in het gebruik van visuele hulpmiddelen ter verhoging van de concentratie van leerlingen;
- Effectievere ondersteuning doordat de leerling beter wordt begrepen.
Ondersteunend tekenen (bij TOS)
Wat als je leerlingen nog meer kunt zien en horen dan je al doet? Door de kern van het gesprek / uitleg mee te tekenen, kun je de taal, emotie en communicatie van je leerlingen versterken. Hierdoor bied je effectievere ondersteuning aan de leerling, begrijp je elkaar beter en zorg je voor meer veiligheid en verbinding.

Doelen:
Inhoud:
In deze workshops leer je om deze eenvoudige vorm van visuele ondersteuning in te zetten om taal makkelijker te volgen en het taalbegrip en ook de communicatieve redzaamheid te vergroten. Daarnaast helpt het tekenen bij het verbeteren van concentratie en zorgt ervoor dat leerlingen beter informatie kunnen verwerken, onthouden en vertellen. Een methode die je in kunt zetten op alle niveaus en in alle mogelijke situaties gedurende de dag.
Overzicht:
Doelgroep: | lkr, ass, lo, ib, gw |
Schoolsoort: | so, sbo, po |
Niveau: | assistent/leraarondersteuner |
Studielast: | 12 uur (waarvan 6 zelfstudie-uren) |
Kerndocent: | Pien van der Most |
Inschrijven: | Ondersteunend tekenen (bij TOS) |
Meer informatie: | ![]() |