- Inzicht in succesfactoren schoolaanwezigheid;
- Kennis van het model Response to Intervention (RtI)6/Multi-Dimensional Multi-Tiered System of Supports;
- Vaardig in het analyseren van aanwezigheidsdata
Werken met aanwezigheidsdata; van verzuim naar aanwezigheid
Het aantal leerlingen wat langdurig verzuimt, is de afgelopen jaren toegenomen. Dit duidt op een groeiende uitdaging op het gebied van schoolaanwezigheid. Hier moeten we wat mee! Door je aandacht te richten op aanwezigheid in plaat van verzuim, zet je de eerste stap naar een preventieve aanpak die alle leerlingen ten goede komt. Maar wat houdt het werken aan aanwezigheid precies in? Hoe ziet dit er in de praktijk uit en hoe analyseer je of het effectief is?

Doelen:
Inhoud:
In dit college gaan we samen aan de slag met verzuimdata: door deze data te begrijpen, kunnen we gerichte acties formuleren die je vervolgens in je eigen praktijk kunt toepassen. Het uitgangspunt is het Multi-Dimensional Multi-Tiered System of Support (MD-MTSS), een model dat je helpt grip te krijgen op het denken en handelen rondom aanwezigheid. Het biedt de mogelijkheid om voort te bouwen op bestaande initiatieven binnen een school of regio en biedt handvatten om daadwerkelijk verandering te bewerkstelligen.
Overzicht:
Doelgroep: | lkr, ib, gd, mt |
Schoolsoort: | so, sbo, vso, po, vo, pro |
Niveau: | Basis |
Studielast: | 8 uur (waarvan 4 zelfstudie-uren) |
Kerndocent: | Ruerdtsje Halbertsma e.a. |
Inschrijven: | Werken met aanwezigheidsdata |
Meer informatie: | ![]() |