Een belangrijke zorg in de samenleving is dat het niveau van de leerlingen in het onderwijs daalt. Het probleem dat onder deze zorg ligt, is dat de basisvaardigheden (lezen, spellen, rekenen) ook na jaren onderwijs gemiddeld genomen onvoldoende geautomatiseerd raken.
Omdat het een algemeen en inhoudelijk probleem is, kan dit niet aan de leerlingen liggen. De aanpak van dit probleem start bij professionals die dezelfde taal spreken vanuit een gemeenschappelijke visie op kennis, kwaliteit van kennis, instructie en leren. De gangbare test-diagnostiek voldoet niet, maar zal vervangen moeten worden door een analyse van het rekenen-/lezen-/spellen-in-uitvoering.
In deze module wordt op basis van wetenschap en praktijkvoorbeelden geanalyseerd wat nodig is om een passende aanpak te ontwikkelen voor leerlingen die moeite hebben met de beheersing van de basisvaardigheden. Het Huis van Basisvaardigheden, ‘instructievaardigheden’ en ‘diagnostische gesprekken’ zijn elementen die in deze module worden uitgediept en vertaald naar praktische situaties en handvatten.
Doelgroep: | lkr/ib/ortho |
Schoolsoort: | alle (incl. regulier) |
(Gast)docenten: | Wied Ruijssenaars, Cécile Ruijssenaars-Elshoff |
Locatie: | Noordelijk Onderwijsgilde Drachten |
Periode: | Schooljaar 2023-2024 |
Data: |
03/10, 17/10, 31/10, 21/11, 12/12 |
Tijdstip: | 16:00 - 19:30 uur |
Totale studielast: | 45 uur (waarvan 27,5 zelfstudie-uren) |
Opgave: | www.mijn-nog.nl |
Kosten: | € 1750,00 p.p. |