Agenda

Hieronder ziet u de agenda met alle opleidingen.
Met onderstaande selectieopties kunt u het aanbod filteren. Naast deze geplande scholingen verzorgen we ook tal van incompany scholingen.

Januari

14
Jonge Kind 2024-2025
Van der Valk Hotel Drachten
Spel is bij uitstek de manier om de ontwikkeling en het leren bij jonge kinderen te bevorderen. Maar wat hebben jonge kinderen nodig om met hoge betrokkenheid en vol vertrouwen te kunnen spelen en leren?
20
Ervaren maar nieuw in 't GO 2024-2025
Morrapark Drachten
Deze module biedt jou gerichte verdieping op een aantal onderdelen die fundamenteel zijn in het GO. Daarnaast is er veel ruimte voor onderlinge interactie op basis van casuïstiek en vraag-gestuurde verdieping. Tevens ga je aan de slag met je eigen casus gedurende de module. Diverse gastdocenten met ruime ervaring in het GO geven je inspiratie, kennis en delen ervaringen.
21
Taal in spel 2024-2025
Van der Valk Hotel Drachten
Het blijkt lastig om spontaan spel te zien als de ideale manier om de ontwikkeling van taal en denken te ondersteunen, maar dit kan wel! We gaan in op vragen als: Kan ik meespelen, zonder het spel te verstoren? Wat moet ik doen om de kinderen zo uit te dagen dat ze met mij en met elkaar gaan praten? 
23
Executieve functies 2024-2025
Van der Valk Hotel Drachten
Raak jij ook verdwaald in de legio aan initiatieven voor het ondersteunen van executieve functies (EF)? Sinds de invoering van de NPO-financiering zien we binnen PO en VO hierin een explosieve stijging. Voorbeelden als ‘We nemen het op in het curriculum’, of ‘We nemen bij alle leerlingen een screening af en gaan dan ondersteuning bieden’ zijn aan de orde van de dag. Allemaal interventies die een groot beroep doen op de inzet van de leerkracht. 

Februari

06
Het vermoeide kinderbrein 2024-2025
Van der Valk Hotel Drachten
Onze huidige leefwijze kost gemiddeld genomen meer energie, waardoor het brein onder druk komt te staan. Dit geldt uiteraard ook voor kinderen. Deze kinderen vertonen vaak afwijkend, en soms storend, gedrag. 
26
De Ib’er als kwaliteitscoördinator 2024-2025
Van der Valk Hotel Drachten
Hoe bewaak je als Intern Begeleider (Ib’er) de kwaliteit van de zorgprocessen van je school? Als Ib’er ben je de spil in de ondersteuningsstructuur, maar hoe zorg je ervoor dat je grip houdt op de coördinatie van de werkzaamheden?

April

02
Positief gedrag 2024-2025
Van der Valk Hotel Drachten
Gedrag van kinderen is en blijft boeiend tijdens het lesgeven. Soms raken we verwikkeld in een machtsstrijd, worden we tegengesproken, verstoren leerlingen de les en dan is lesgeven ingewikkeld. Omgaan met gedrag is een belangrijke vaardigheid voor leerkrachten. Hoe doe je dat op een positieve manier, welke functie heeft het gedrag van een leerling en wat kun jij als leerkracht doen om vanuit een positieve houding zoveel mogelijk voor te zijn? Hoe schep je een positieve omgeving voor alle leerlingen?
03
Toetsen als didactische inspiratiebron 2024-2025
Morrapark Drachten
Vaak hebben toetsen een verplicht karakter en is ‘inspiratie’ niet het eerste woord dat naar boven komt als we het over toetsen hebben. Bovendien worstelen veel scholen in het GO met het interpreteren van toetsen; wanneer mag je als school/ leraar tevreden zijn en op basis waarvan concludeer je dat? En wat kun je met de resultaten in je lessen, aanbod en aanpak? In de afgelopen jaren zijn er veel bovenschoolse data verzameld in het GO, die een schat aan informatie geven over de ontwikkeling van (groepen) leerlingen.   

Mei

21
Basisvaardigheden: rekenen wat doen we met achterblijvers? 2024-2025
Van der Valk Hotel Drachten
De basisvaardigheden rekenen staan de laatste jaren volop in de belangstelling. Deze vaardigheden vormen de hoeksteen om andere vakken gemakkelijker te begrijpen en om zo zelfstandig mogelijk deel te kunnen nemen aan de maatschappij. Niettemin blijft een specifieke groep leerlingen worstelen met deze vaardigheden en hebben zij behoefte aan een op maat gemaakt leerplan dat past bij hun ontwikkelingsniveau. 

Juni

04
Seksualiteit bij basisschoolleerlingen 2024-2025
Van der Valk Hotel Drachten
Hoe creëer je een respectvolle onderwijsomgeving waarin leerlingen zich gesteund voelen om vragen te stellen over intimiteit en seksualiteit, ervaringen te delen en zichzelf te uiten?