- Inzicht in (het herkennen van) hechtingsproblemen;
- Toepassing van traumasensitieve methoden in de praktijk;
- Vaardig in het begeleiden van kinderen met hechtingsproblematiek.
Hechtings (basis)
Al op jonge leeftijd kunnen belangrijke signalen omtrent verstoorde gehechtheid, herkend worden. Het is van essentieel belang om deze tekenen van vroegkinderlijk trauma op tijd te herkennen. Dit biedt niet alleen ouders, maar ook leraren de kans om sneller oplossingen te vinden voor kinderen met moeilijk te begrijpen gedrag. Kinderen met hechtingsproblemen zijn namelijk niet lastig – ze hebben het gewoonweg lastig!

Doelen:
Inhoud:
In deze module leer je de cruciale symptomen van een ongezonde gehechtheid herkennen. Met veel compassie en inlevingsvermogen wordt het onaangepaste gedrag van kinderen met hechtingsproblemen toegelicht en verklaard. Door dit inzicht krijg je als onderwijsprofessional handvatten om op een traumasensitieve en liefdevolle manier om te gaan met leerlingen die met hechtingsproblematiek kampen, het liefst met een gezonde dosis humor.
Overzicht:
Doelgroep: | lkr, ass, lo, ib |
Schoolsoort: | so, sbo, vso, po, vo, pro |
Niveau: | Basis |
Studielast: | 40 uur (waarvan 20 zelfstudie-uren) |
Kerndocent: | Esther Groenewegen-Jonker |
Inschrijven: | Hechting (basis) |
Meer informatie: | ![]() |