Scholing
voor assistenten

Waardevol voor passend onderwijs

Optimaal aansluiten bij de
behoeftes van je leerlingen

Echt passend onderwijs

Grip op de leerling met downsyndroom

Gedrag is een vorm van communicatie, maar wat als we de boodschap niet goed begrijpen? Veel leerlingen met downsyndroom vertonen soms ogenschijnlijk moeilijk gedrag, maar vaak ligt hier een diepere oorzaak aan ten grondslag, zoals angst of onzekerheid.

Close,Up,Portrait,Of,Young,Boy,With,Down,Syndrome,Painting

Doelen:

  • Herkennen en begrijpen van dysfatische ontwikkeling en de impact hiervan op communicatie en leren;
  • Kennis over effectieve leerstrategieën bij kinderen met downsyndroom.
  • Probleemgedrag analyseren, ombuigen en begeleiden door middel van een functionele gedragsanalyse.

Inhoud:

In dit themacollege  kijken we  door de ‘bril van downsyndroom’. Samen gaan we onderzoeken hoe wij ‘dwars en eigenwijs gedrag’ kunnen lezen en vertalen. Wanneer we begrijpen hoe een leerling met downsyndroom denkt en gebeurtenissen verwerkt, kunnen we beter aansluiten en ondersteuning bieden bij het leerproces.

Overzicht:

Doelgroep: lkr, ass, lo
Schoolsoort: so, sbo, vso, po, vo, pro
Niveau: Assistent/leraarondersteuner
Studielast: 6 uur (waarvan 3 zelfstudie-uren)
Kerndocent: Karin van Laer
Inschrijven: Grip op de leerling met downsyndroom
Meer informatie: