- Herkennen en begrijpen van dysfatische ontwikkeling en de impact hiervan op communicatie en leren;
- Kennis over effectieve leerstrategieën bij kinderen met downsyndroom.
- Probleemgedrag analyseren, ombuigen en begeleiden door middel van een functionele gedragsanalyse.
Grip op de leerling met downsyndroom
Gedrag is een vorm van communicatie, maar wat als we de boodschap niet goed begrijpen? Veel leerlingen met downsyndroom vertonen soms ogenschijnlijk moeilijk gedrag, maar vaak ligt hier een diepere oorzaak aan ten grondslag, zoals angst of onzekerheid.

Doelen:
Inhoud:
In dit themacollege kijken we door de ‘bril van downsyndroom’. Samen gaan we onderzoeken hoe wij ‘dwars en eigenwijs gedrag’ kunnen lezen en vertalen. Wanneer we begrijpen hoe een leerling met downsyndroom denkt en gebeurtenissen verwerkt, kunnen we beter aansluiten en ondersteuning bieden bij het leerproces.
Overzicht:
Doelgroep: | lkr, ass, lo |
Schoolsoort: | so, sbo, vso, po, vo, pro |
Niveau: | Assistent/leraarondersteuner |
Studielast: | 6 uur (waarvan 3 zelfstudie-uren) |
Kerndocent: | Karin van Laer |
Inschrijven: | Grip op de leerling met downsyndroom |
Meer informatie: | ![]() |