Niveau vakmanschap

Onze scholing voor leerkrachten

IQ in het onderwijs; van diagnostiek naar praktijk

Een IQ-bepaling wordt steeds minder als een juiste manier gezien om het volledige potentieel van een leerling te meten. Toch zijn IQ-scores in de praktijk nog nodig om toegang te krijgen tot bepaalde vorm van zorg en onderwijs. Wat is de rol en de functionaliteit van de IQ-tests en hoe interpreteren we deze? Hoe vertaal je de testresultaten naar functionele adviezen, zodat leerkrachten ouders en leerlingen er daadwerkelijk profijt van hebben in de praktijk?

NOG magazine 25-26_p28_IQ in het onderwijs duisterhout- scholing

Doelen:

  • Kennis over de moderne interpretatie van testresultaten;
  • Kritisch reflectie op de rol van IQ in onderwijs en zorg;
  • Vaardig in testresultaten effectief omzetten naar functionele handelingsadviezen.

Inhoud:

Deze themareeks biedt gedragswetenschappers de nieuwste wetenschappelijke inzichten, gekoppeld aan relevante praktijkvoorbeelden omtrent de functionaliteit van IQ-tests Daarnaast word je aan de hand van casuïstiek vaardiger gemaakt in het omzetten van testresultaten naar functionele handelingsadviezen.

Overzicht:

Doelgroep: gw
Schoolsoort: sbo, vso, po, vo, pro
Niveau: Meesterschap
Studielast: 12 uur (waarvan 6 zelfstudie-uren)
Kerndocent: Selma de Ruiter, Anouk van Hoogdalem, Eva Helmholt, Nynke Jongsma
Inschrijven: IQ in het onderwijs
Meer informatie: