- Kennis over de moderne interpretatie van testresultaten;
- Kritisch reflectie op de rol van IQ in onderwijs en zorg;
- Vaardig in testresultaten effectief omzetten naar functionele handelingsadviezen.
IQ in het onderwijs; van diagnostiek naar praktijk
Een IQ-bepaling wordt steeds minder als een juiste manier gezien om het volledige potentieel van een leerling te meten. Toch zijn IQ-scores in de praktijk nog nodig om toegang te krijgen tot bepaalde vorm van zorg en onderwijs. Wat is de rol en de functionaliteit van de IQ-tests en hoe interpreteren we deze? Hoe vertaal je de testresultaten naar functionele adviezen, zodat leerkrachten ouders en leerlingen er daadwerkelijk profijt van hebben in de praktijk?

Doelen:
Inhoud:
Deze themareeks biedt gedragswetenschappers de nieuwste wetenschappelijke inzichten, gekoppeld aan relevante praktijkvoorbeelden omtrent de functionaliteit van IQ-tests Daarnaast word je aan de hand van casuïstiek vaardiger gemaakt in het omzetten van testresultaten naar functionele handelingsadviezen.
Overzicht:
Doelgroep: | gw |
Schoolsoort: | sbo, vso, po, vo, pro |
Niveau: | Meesterschap |
Studielast: | 12 uur (waarvan 6 zelfstudie-uren) |
Kerndocent: | Selma de Ruiter, Anouk van Hoogdalem, Eva Helmholt, Nynke Jongsma |
Inschrijven: | IQ in het onderwijs |
Meer informatie: | ![]() |