Open de digitale versie van deze nieuwsbrief

Scholingaanbod 2022-2023 bekend!

Met gepaste trots presenteren wij ons nieuwe magazine, met daarin het scholingsaanbod voor schooljaar 2022-2023.

In de vele gesprekken met scholen is “Terug naar de basis” als voornaamste wens aangegeven voor het nieuwe scholingsaanbod. Het Noordelijk Onderwijsgilde (NOG) komt met het aanbod 2022-2023 tegemoet aan deze wens, zonder dat we aan ambities inboeten. Ook het komende schooljaar zijn er veel nieuwe modules en insp

irerende sprekers opgenomen in het aanbod voor allerlei functiegroepen in het (gespecialiseerd) onderwijs.

Inschrijven is vanaf nu mogelijk op www.mijn-nog.nl. Nadat je bent ingelogd kun je via ‘Scholingsaanbod’ ons aanbod bekijken en je inschrijven voor een scholing.

We hopen je (weer) bij een van onze scholingen te mogen begroeten!


Masterclass Onderwijsmythes

In deze masterclass neemt prof. dr. Paul Kirschner je mee in een aantal mythes die behoorlijk hardnekkig hun ronde doen in het onderwijs.

Is het bijvoorbeeld waar dat we slechts 5% leren van een hoorcollege, terwijl we 90% leren van activiteiten die we zelf uitvoeren? Met andere woorden, klopt de aanname van de leerpiramide die in veel leerboeken beschreven staat?
Toekomstige docenten wordt eveneens geleerd dat het belangrijk is om aan te sluiten bij de leerstijl van een leerling. Toch bestaat er weinig bewijskracht voor het bestaan van leerstijlen als voor het effect ervan.

Zo zijn er legio onderwijsmythes die aan de orde komen, afgewisseld met effectieve onderwijsconcepten en tips die ons helpen om minder vaak met iedere onderwijswind mee te waaien.

Meld je hier aan voor de masterclass op 5 april 2022. 


Masterclass Bewegen en ’t brein

Regelmatig bewegen heeft een positieve werking op onze hersenen; in het bijzonder op de executieve functies. Het gaat dan bijvoorbeeld om nadenken voordat je iets doet, systematisch werken, je aandacht erbij houden of volhouden als het moeilijk wordt.

Prof. dr. Erik Scherder kan niet alleen vol enthousiasme vertellen over de werking van het brein en welke invloed bewegen hierop heeft, ook reikt hij allerlei ideeën aan over hoe je zelf, maar ook in het onderwijs veel meer kunt bewegen.

Meld je hier aan voor de online masterclass op 30 maart 2022.


Module Taaldidactiek

Het creëren van een motiverende, doelgerichte en inspirerende leesomgeving, dat staat centraal in deze module. Jouw huidige lees- en taalactiviteiten wordt onder de loep genomen.

Op basis van theoretische inzichten gaan we onderzoeken hoe taalactiviteiten nog beter kunnen aansluiten bij de interesses en belevingen van jouw leerlingen. Door een motiverende en inspirerende taalomgeving te creëren voor je leerlingen wordt lezen ineens weer leuk!


Module Van portfolio naar werk

Leerlingen die uitstromen uit het praktijkonderwijs (en per 2021-2022 uit het vso) krijgen een diploma. Het effectief inzetten van een portfolio in de hele schoolloopbaan is een belangrijke voorwaarde voor het creëren van een betekenisvol diploma. Maar hoe zorg je als school ervoor dat leerlingen doelgericht leren werken met een portfolio?

Tijdens deze module maak je kennis met verschillende manieren om doelgericht te werken met een portfolio. Dat begint met een visie te ontwikkelen op het gebruik van een portfolio in je onderwijs. Wat wil je als school of team bereiken met je leerlingen en op welke manier zet je het portfolio daarbij in?

Ontwikkelgericht coachen van de leerling speelt daarbij een grote rol. Daarnaast doe je ideeën op over handige (digitale) manieren om een portfolio in te zetten bij praktijkvakken, AVO, stage, branche-erkende cursussen of praktijkleren.

Enthousiast over onze scholingen?

Inschrijven?

Dat gaat eenvoudig via onze digitale leeromgeving
Mijn-NOG.

Incompany scholing op maat? 
Neem dan vrijblijvend contact met ons op:
info@noordelijkonderwijsgilde.nl