In deze themareeks wordt er inzicht gegeven in de basisvaardigheden van rekenen, zodat we kunnen aansluiten in de zone van de naaste ontwikkeling van kinderen m.b.t. hun rekenvaardigheden en hun kunnen uitdagen de aangeboden rekenvaardigheden te overstijgen (transfer en veralgemenisering). Bestuderen wat een aantal wetenschappers over rekenen hebben gepubliceerd. Wordt er een relatie gelegd tussen rekenvaardigheden en de noodzakelijke onderliggende functies als cognitieve en executieve functies. Daarnaast worden de volgende basisrekenvaardigheden behandeld: getalbegrip, maatbegrip, correspondentie, conservatie, seriatie en tellen tot 15. Ook worden de volgende negen componenten van voorbereidend rekenen besproken: vergelijken, hoeveelheden koppelen, één-één correspondentie, ordenen, telwoorden gebruiken, synchroon en verkort tellen, resultatief tellen toepassen van kennis van getallen en schatten.
De scholing is praktisch van aard. Allerlei oplossingstechnieken, praktische vaardigheden, materiaal, spel, etc. die de theorie verduidelijken worden gebruikt.
*Deze scholing is uitgezonderd van eventuele prijsafspraken tussen het NOG en instellingen.
Doelgroep: | lkr./ib/ortho |
Schoolsoort: | alle (incl. regulier) |
(Gast)docenten: | Emiel van Doorn |
Locatie: | Drachten of Beetsterzwaag |
Periode: | Schooljaar 2023-2024 |
Data: |
12/02, 18/04, 06/06 |
Tijdstip: | 15:30 - 18:00 uur |
Totale studielast: | 20 uur (waarvan 10 zelfstudie-uren) |
Opgave: | www.mijn-nog.nl |
Kosten: | € 450,00 p.p. |