In deze module leer je onder leiding van Irma Smegen, dé (Internationale) expert op het gebied van spelen, hoe je als leerkracht of assistent de ontwikkeling van kinderen op verschillende manieren kunt stimuleren met behulp van spel. Je krijgt concrete handvatten hoe je spel bij je leerlingen met al hun speciale behoeftes kunt stimuleren en in goede banen kunt leiden. Naast het leren kennen van verschillende spelvormen, ga je ze ook echt uitproberen. Steeds staan daarbij verschillende toepassingsmogelijkheden centraal. Een belangrijk onderdeel in deze themacolleges is mindfulness. Je wordt geïnspireerd om mindfulness op verschillende manieren een plek te geven in je (onderwijs)praktijk, zowel met de kinderen als voor jezelf. Bovendien ben je na de module heel goed in staat om te kunnen onderbouwen (voor bijvoorbeeld ouders), waarom spel de fundering is in het behalen van onderwijsdoelen met je leerlingen. Het bijbehorende boek ontvang je drie weken voor aanvang van de themacolleges.
Spelen met een doel
Spel vormt vrijwel altijd de basis van effectief, doelgericht en motiverend onderwijs. Spelen is een natuurlijke behoefte van kinderen. Het geeft niet alleen plezier; het is ook nog eens essentieel voor de ontwikkeling. Maar kan spel ook een bijdrage leveren aan het behalen van onderwijsdoelen bij leerlingen die (zeer) grote moeite hebben met leren? En hoe pak je dat dan aan?
Inhoud:
Doelen:
• Inzicht verkrijgen waarom spelen in het onderwijs noodzakelijk is
• Vaardig in het begeleiden en stimuleren van doelgericht spel/ spelen
• Rijke speel-leeromgeving leren creëren
• Toepassen van mindfulness in je onderwijs