Tijdens de module ‘spelend rekenen’ leer je hoe je in brede zin spel kan inzetten om plezier te brengen in de rekenles. Je leert hoe je op een leuke, efficiënte en doelgerichte manier leerlingen door diverse spelvormen kunt motiveren, maar ook hoe je zicht krijgt op de rekenontwikkeling van de leerling. Veel beschikbare rekenspellen en digitale games zijn direct inzetbaar tijdens de rekenles, maar aan welke criteria moeten ze voldoen? Andere onderdelen van deze module zijn interactieve spelvormen en online games. Je leert de rekenontwikkeling stimuleren door fysieke spellen en bewegingen, maar ook je leerlingen te motiveren door software af te stemmen op hun behoeften. Een juiste inzet van spelend rekenen vraagt echter ook om kennis van de leerlijnen, (tussen)doelen, basisvaardigheden en typen kennis die belangrijk zijn bij het leren rekenen. Spelenderwijs doe je tijdens deze module dus ook nog veel kennis en kunde op van de rekenontwikkeling en didactiek; een win-win situatie!
Spelend rekenen
Spelend rekenen, oftewel leren rekenen door middel van spel, is een krachtige manier om leerlingen
te stimuleren in hun rekenontwikkeling in het s(b)o/ vso. Wanneer is een gezelschapsspel geschikt voor de rekenles en hoe kun je dit inzetten om de ontwikkeling van leerlingen te peilen of te stimuleren? Deze module laat zien dat je spel breed kunt inzetten tijdens de rekenles, van interactieve spelactiviteiten tot doelgericht werken met online rekengames.
Inhoud:
Doelen:
• De motivatie van leerlingen door middel van rekenspel stimuleren
• Door middel van spel je eigen kennis over de basisvaardigheden bij rekenen vergroten
• Rekenspellen/ -games inzetten als didactisch middel bij je rekenonderwijs