In deze module gaan we gezamenlijk en aan de hand van (praktijk)onderzoek, op zoek naar verbetering in leesonderwijs. Onderwerpen die onder andere aan de orde komen zijn: algemene leesontwikkeling, leesbeleving, digitale leesvormen, woordenschat, het leesbeleidsplan en leesbevordering. In het tweede jaar komen daar een aantal specifieke leesproblemen/-stoornissen bij. We koppelen theorie aan praktische opdrachten, cursisten voeren beknopt praktijk onderzoek uit, wisselen ervaringen uit en werken aan deskundigheidsbevordering door reflectie en intervisie. Je leert artikelen en achtergronden te vertalen naar je eigen praktijksituatie en kunt experimenten ten behoeve van onderzoek uitvoeren.
Dit is een module op niveau meester. Je kiest hiervoor als je in het bezit bent van een HBO master en ruimte ervaring hebt in het specialistisch onderwijs. Je bent ambitieus en kritische n neemt graag het voortouw in onderwijsontwikkeling. Je hebt een onderzoekende houding en kunt theorie en onderzoeksresultaten naar praktijksituaties te vertalen. Het is een tweejarige module met een redelijk intensieve studielast. Na het volgen van deze module ben je in staat om leesonderwijs te analyseren en om te adviseren op schoolniveau.