De afgelopen decennia overheerste het stoornisgebonden denken in onze samenleving. School is een plek waar problemen vaak het eerst ontstaan en van waaruit dan aangestuurd wordt op psychiatrisch onderzoek (e.g. Wienen, 2019). Met de invoering van Passend Onderwijs is gepoogd het denken in termen van ‘wat mankeert dit kind’ weer meer te vervangen door de vraag ‘wat heeft dit kind nodig’.
Het stoornisdenken blijkt echter hardnekkig. Dit staat passend onderwijs in de weg. Immers, wanneer leerkrachten bij problemen uitgaan van stoornissen en dus oorzaken in het kind, zullen ze zich minder bewust zijn van hun eigen invloed en mogelijkheden (Te Meerman et al., 2017). Dit vermindert mogelijk hun ervaren zelfeffectiviteit bij het omgaan met problemen in de klas.
Zie scholing: Stoornisdenken in het Onderwijs
De laatste jaren wordt er binnen het ZML-onderwijs structureel gewerkt aan kwaliteitsverbetering van het rekenonderwijs. Het aanbod is enigszins verbreed met de komst van lesstofpakketten als ‘Rekenboog’.
Het aanbieden van kwalitatief goed rekenonderwijs binnen het ZML blijft echter een hele uitdaging. Theoretische kennis en de praktische benadering worden binnen deze module met elkaar vervlochten. De vragen die leven rondom kwalitatief goed rekenonderwijs binnen het ZML komen op praktische wijze aan bod.
Zie scholing: Rekenen in ’t zml
Alle inschrijvingen voor 1 juni 2021 ontvangen 10% korting.
Inschrijven kan via onze digitale leeromgeving Mijn-NOG.
Behoefte aan incompany scholing op maat?
Neem dan vrijblijvend contact met ons op: info@noordelijkonderwijsgilde.nl