Niveau basisbekwaam

Onze scholing voor leerkrachten

Breinleren

De meeste leerkrachten weten meer over hun fiets dan over het brein, terwijl onderwijs alles te maken heeft met het brein. En als je je in de werking van het brein verdiept, zie je door de bomen al snel het bos niet meer. Misschien wil je wel meer kennis van het brein, maar waar moet je beginnen? En hoe vertaal je deze kennis naar je onderwijs aan leerlingen met speciale onderwijsbehoeften en leerachterstanden?

Breinleren leerkrachten

Inhoud:

In de module ‘breinleren’ worden een beperkt aantal aspecten uit hersenonderzoek behandeld, met als doel de lessen die je geeft effectiever en boeiender te maken voor de leerlingen en jezelf. Je leert hoe je in je lessen kan profiteren van de werking het brein. En dan gaat het niet alleen over cognitie, maar ook over motivatie, emotie, aandacht en probleemoplossend vermogen.

Verschillende gastdocenten weten, op inspirerende en humoristische wijze, wetenschappelijke informatie te vertalen naar eenvoudig uit te voeren interventies. De dag na een college kun je daar meteen volop mee gaan experimenteren! De docenten geven, naast ideeën en praktische voorbeelden, ook verklaringen voor zaken die leerkrachten veelal op intuïtie al goed doen (waarom ‘breuken’ bijvoorbeeld vaak worden uitgelegd met behulp van pizzapunten of taarten?).

Doelen:

• Kennis van breinleren, metacognitie en informatieverwerking
• Inzicht in het belang van ‘beleving’ en ‘motivatie’
• Toepassen van verschillende effectieve interventies voor
‘boeiend onderwijs’

Overzicht:

Doelgroep: Leerkrachten, ib’ers, schoolontwikkelaars en managementteam in s(b)o, vso, pro en po
Docenten: Eva Helmholt, Kees Vreugdenhil & Karin Stokvis
Locatie: Heerenveen
Periode: Schooljaar 2019-2020
Data:
Woensdag 11-09 / 25-09 / 09-10 / 06-11 / 20-11
Tijdstip: 15.30 – 19.00 uur
Totale studielast: 35 uur (waarvan 17,5 zelfstudie-uren)
 Opgave: www.mijn-nog.nl
 Deelname:  maximaal 20 personen